יום שלישי, 25 במאי 2010

לבשל כל הדרך למעלה

מאחורי כל אשה מצליחה עומד גבר תומך – זו בעיני ההנחה הבסיסית שבלעדיה לא היינו זוכים להכיר את ג'ולי או ג'וליה... "ג'ולי וג'וליה" , מבוסס על שני סיפורים ביוגרפיים אמיתיים שהפכו כל אחד בפני עצמו לרבי מכר. הסיפור הראשון הוא סיפורה המרתק של ג'וליה צ'יילד, שהפכה ברבות השנים לבשלנית ידועה ולמי שכתבה ספרי בישול רבים ואף הגישה תכנית בישול מפורסמת בארה"ב ("השפית הצרפתיה"). הסיפור של ג'ולי מתרחש בתקופה שלנו, כמה עשרות שנים אחרי סיפורה של ג'וליה, ומפגיש מקרוב את ג'ולי עם החיים של ג'וליה דרך ספר הבישול.


מדהים לראות את ג'וליה צ'יילד האמיתית ולהרגיש עד כמה מריל סטריפ עשתה עבודה מדהימה... הנה ג'וליה צ'ילד המקורית מכינה חביתה...



לא מדובר בסיפור סוריאליסטי, מדובר במפגש שהוא מעל הזמן ובתהליך אישי דומה ששתי הנשים עוברות, מתוך רצון ליצוק משמעות ושמחה לחייהן ודרך אהבתן לבישול.



ג'וליה ציילד, (מריל סטריפ), חיה בשנות ה-40 נשואה לבעל אוהב, ולשניים אין ילדים. שליחות לצרפת בעקבות בעלה הדיפלומט, מעוררת בג'וליה צורך למלא את עצמה בעיסוק מעניין שיוסיף לחייה משמעות. בעת שיחה כנה עם בעלה התומך בבית קפה צרפתי, מנסים השנים לברר מה הדבר שג'וליה באמת אוהבת לעשות... התשובה הפשוטה והחיננית "לאכול" מעוררת בה את הרצון ללמוד בישול. ג'וליה מתקבלת לבית ספר יוקרתי לבישול "לה קורדון בלו" על אף ספקנותה של מנהלת המקום, ועל אף היותה אשה יחידה בין קבוצת גברים. לאחר תלאות ונסיונות מעניינים עוברת צ'יילד גם את המבחנים בהצלחה. מתוך אהבתה לבישול צומח גם ספר בישול פרי ידיה, Mastering The Art of French Cooking, השואף להביא למטבח האמריקני את סודותיו של המטבח הצרפתי.



יש משהו שווה לב בג'וליה, הגבוהה והמגושמת, בפשטות שבה היא הולכת אחרי ליבה, כנגד כל הסיכויים. יש בה משהו טבעי שזוכר להסתכל על חצי הכוס המלאה, לחייך על כל תקלה ולזכור לומר גם לצופים בתכניות הבישול שלה שאין צורך להתנצל ולהצטדק אם משהו לא מסתדר בדיוק כפי המתוכנן...

ג'ולי לעומתה, (איימי אדאמס) חיה בתקופה אחרת ומציאות חיים אחרת. ניו יורק 2002, ג'ולי עובדת במנהלת פניות הציבור כפקידה העונה לטלפונים בעקבות אסון התאומים אך חולמת להיות סופרת. כמו ג'וליה גם היא מחפשת לחיות את החיים בטוב שבהם ומחפשת שינוי וצורך לאחוז במשהו שיתן לה תחושת ערך. ג'ולי מחליטה לפתוח בלוג ובו תדווח על הפרויקט שבחרה לעצמה – להצליח תוך 365 יום, להכין בהצלחה ובדיוק את שלל 524 המתכונים שבספרה המיתולוגי של ג'וליה ציילד.

הסרט מביא את שני הסיפורים במקביל ומכיר לנו מקרוב, בחן ובהומור את עולם הבישול הצרפתי, על כל ההקפדות והדיוקים. אם נבחר שלא להבהל ממתכוני שרצים ושאר ירקות... ונוותר על המטרה ללמוד לבשל דרך הצפיה... נוכל ללמוד משהו על הרצון הטבעי (אך הדמיוני) שלנו למצוא את הדבר שיתן לנו ערך וימלא אותנו, על התמדה שמביאה להצלחה... וגם נוכל אם נסכים, לקבל כח לעשיה והגשמת חלומות, משני סיפורים מתוקים, מרגשים ולגמרי אמיתיים.


שנזכה לעשיה טובה שלא באה לכסות על תחושת חוסר ערך, אלא דוקא מתוך חיבור והכרת הטוב על הקיים והיש ומשם לרצות להגדיל טוב, ושנאפשר לעצמנו כמה רגעים מתוקים ומלאי הומור של סרט קטן שמעלה חיוך גדול.

הנה הטריילר...



"ג'ולי וג'וליה" ארה"ב 2009, דרמה קומית

בימוי: נורה אפרון; שחקנים: מריל סטריפ , איימי אדמס , סטנלי טוצ'י , כריס מסינה , ג'יין לינץ, ג'ואן ג'ולייט באק, קריססטל נואל, וונסה פרליטו

איילת אסטרייכר - דרך הטוב תודעת הטוב כדרך חיים



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה