יום שני, 3 במאי 2010

עצמאות באויר - חופשי או מאושר?

פסח עבר, והשאיר אותנו עם שאלות לא פטורות על חירות מול עבדות, והנה מתקרב יום העצמאות ומביא איתו בשורה שאנחנו כבר בני חורין. בסרט "תלוי באויר" יש הזדמנות לבחון את השאלה הזו מקרוב ומזווית קצת שונה – האם אנחנו באמת חופשיים?


ריאן בינגהאם (ג'ורג' קלוני), הוא גיבור הסרט "תלוי באויר". הוא עובד בעבודה לא שגרתית – תפקידו לפטר אנשים. בכל עת שיש צורך לפטר אדם בחברה כלשהיא, ראין מוזמן למקום, עולה על מטוס, מגיע לשטח ומבצע בשיטתיות שיחות פיטורין ביעילות וברגישות. לעיניים חסרות האונים המביטות בו בצער לאחר שבישר להם את הבשורה הוא עונה בפשטות - "כל האנשים אשר ביצעו את כל המהפכות והדברים הגדולים בעולמנו ישבו כמוך כאן". מה שהתכוון ריאן לומר הוא שרק כאשר פוטרו מאותה עבודה שלא התאימה להם מראש, נפתחו בפניהם כל האפשרויות להגשמת חלומותיהם האמיתיים.

ראין לא לוקח את העבודה ללב, ולא נראה שהמפגש היום יומי עם אנשים שכל עולמם מתהפך ברגע למול עיניו מטרידה אותו. ראין הפך את המקצוע שלו לאורח חיים. הוא חי 322 יום בשנה בטיסות, מחוץ לבית או בנמלי תעופה, נהנה מכל רגע ואינו יוצר קשר מחייב עם אף אחד. הוא נהנה מהקלילות ומהחופש להיות אדון לעצמו, ללא העול שמייצרים קשרים. הוא גם הרחיק לכת והפך את סגנון חייו לאידיאל, ובין טיסה לשיחת פיטורין הוא מוזמן להעביר הרצאות מוטיביציה תחת הכותרת "מה יש לך בתיק?" המעודדות אנשים לחיות חיים קלילים וחסרי מחויבות. ראין מדמה את היחסים שלנו עם אנשים במעגלים הקרובים והרחוקים כמשא כבד שאנו סוחבים על כתפינו בתרמיל הגב והמשקל העודף הזה מקשה לדעתו על התפקוד שלנו בעולם התחרותי בו אנו חיים.

מה שכן מעסיק את ראין הוא הרצון להגיע לשיא בשיטת הנוסע המתמיד ולצבור 10 מיליון מיילים. אלא שהתכנית שלו עלולה להשתבש כשנטלי, עובדת חדשה בחברה בו הוא מועסק, מציעה למנהלי החברה רעיון מהפכני – במקום לבזבז זמן וכסף על טיסות של סוכני פיטורין ניתן מעתה לערוך שיחת פיטורין באמצעות video-conference. סדק נוסף בחייו המושלמים מתגלה כשהוא מתחיל להקשר רגשית לאלכס, אשת עסקים המרבה גם היא בנסיעות ונהנית מהקשר הלא מחייב עם ראין. (אגב למעט סצנה אחת מאוד מיותרת הסרט ברובו נקי)

נדמה שראין עובר שינוי כלשהו במהלך הסרט, כשאר הוא מדבר אל ליבו של מי שעתיד להיות בעלה של אחותו, בסגנון שונה מכל מה ששמענו ממנו עד כה – "נסה להיזכר ברגעים המאושרים בחייך. האם היית לבד? לא." אמנם פסח כבר מאחרינו, אך יש עוד הרבה מה ללמוד על גאולה וחירות מהחג הזה דוקא לקראת יום העצמאות. הגאולה האמיתית אומר רבי נחמן היא פה-סח. פה מדבר – חיבור. החופש האמיתי הוא לדבר בלי פחד, בפתיחות של הלב, ליצור קשרים אמיתיים, ולזכות בדיבור כנה ומשוחרר עם הקרובים לנו. כאשר אנו כועסים על מישהו – הפה נסגר, קשה לפתוח בשיחה, והריחוק הזה הוא הפך העצמאות. דוקא מתוך אותו "עול" של משפחה, ילדים, חברים וכמובן מצוות, אנו יכולים לזכות בחופש האמיתי להיות בני חורין, להיות עצמאיים אבל שייכים. להיות חופשיים לבחור את דרכנו האישית בתוך מסגרת השומרת עלינו בדרך הנכונה.



כשהתחלתי ללמוד ב"מעלה", לפני יותר מעשור, דנו בסוגיה הזו של חופש היצירה. האם גבולות ההלכה באמת מגבילים אותנו כיוצרים? אני גיליתי שההפך הוא הנכון. דוקא מתוך הגבולות אפשר לגלות את החופש האמיתי של היצירה.

שנזכה לעצמאות אמיתית, ללא פחד, לגאולה אמיתית של דיבור פתוח וקשר אמיתי עם יוצרנו, בן או בת זוגנו, ילדנו וכל סובב.

והנה הטריילר...


"תלוי באויר" ארה"ב 2009, דרמה קומית

בימוי: ג'ייסון ריייטמן

שחקנים: ג'ורג' קלוני, ורה פרמיגה, אנה קנדריק, ג'ייסון בייטמן, איימי מורטון, מלאני לינסקי, ג'יי. קיי. סיימונס, סאם אליוט, דני מקברייד, כריס לוואל
איילת אסטרייכר - דרך הטוב תודעת הטוב כדרך חיים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה