יום רביעי, 20 בינואר 2010

משפחה במבחן

כל הורה רוצה את טובת ילדיו, אבל מה קורה כשטובת ילדך באה על חשבון בן משפחה אחר?
קיבלתי המלצה חמה לצפות בסרט "שומרת אחותי", להמלצה הצטרפה הבטחה על דמעות, ואכן גם הן הגיעו... "שומרת אחותי" הצליח לרתק אותי לכסא כבר מהדקות הראשונות לצפייה. הסרט מעלה דילמה אמיתית ונוגעת ללב שמצליחה לעורר בנו את הרגשות הכי עמוקים של אהבה, הקרבה וזכות הקיום הבסיסית.

"שומרת אחותי" מבוסס על הרומן הבדיוני שכתבה ג'ודי פיקו. במרכז הסרט, סיפורה של קייט המתמודדת עם לוקמיה נדירה שאובחנה אצלה בגיל צעיר. הוריה נפגשים עם חוסר אונים כשמגלים שאף אחד מבני המשפחה אינו נמצא מתאים לשם תרומת מח עצם. הסרט מוגש דווקא מנקודת מבטה של אנה, אחותה הצעירה, שהגיעה לעולם בהפריה מלאכותית ומחושבת לשם מטרה אחת - לשמור על חייה של קייט.

הסרט ערוך באופן אסוציאטיבי ולא כרונולוגי, ומאפשר לנו הצצה על היחסים במשפחה בתקופות השונות ודרך עיניהם של כל בני המשפחה, כל אחד מנקודת מבטו עם האמת שמובילה אותו. מאז היתה אנה ילדה היא עברה תהליכים רפואיים שונים למען הישרדותה של אחותה קייט.

כשמצבה של קייט מתדרדר, והיא נזקקת להשתלת כליה, אנה נדרשת לתרום לה כליה. המתח במשפחה מתעצם כאשר מה שנראה כנושא סגור וברור עולה שוב בספק כשאנה מתנגדת לתהליך. הדילמה המרכזית שעולה לדיון היא על זכות הפרט על גופו. בשם זכות זו יוצאת אנה למלחמה על גופה. האם ביקשו את רשותה לדקור את גופה לשאיבת מוח עצם? האם נתנה הסכמתה לקבלת הורמוני גדילה או נתינת עירויי דם? האם מותר להורים להשתמש בגופה גם אם למען מטרה טובה של הצלת חיי אדם, במקרה זה חייה של אחותה?

הסרט עשוי ברגישות ומצליח להביא את הסיפור בלי לשפוט אף צד. אנו נשאבים למלחמה הבלתי מתפשרת של הורה למען חיי ילדיו לצד התהליך הפנימי שעוברת חולה העומדת בפני מותה.

כאמא אני רק מתפללת שלעולם לא אצטרך לעמוד בפני דילמה קשה שכזו. אני התחברתי לא רק לגיבורים הראשיים והדילמה שהם הביאו למסך אלא גם ובעיקר את הדמויות המשניות. מתוך הסרט התחדד לי הנסיון הפחות דרמטי אך היום יומי, בצורך להעניק את תשומת הלב הנחוצה לכל ילד. כשיש במשפחה ילד שזקוק לתשומת לב מיוחדת, בין אם בעקבות מחלה, רגישות או לקות למידה, לעיתים נוטים לרכז בו את כל האנרגיה והמחשבה ובדרך לפספס את בן הזוג ויתר הילדים. המתנה הכי גדולה שנוכל להעניק לעצמנו היא איזון, ופרגון.

כמו שרה, אם המשפחה, (אותה משחקת קמרון דיאז) גם אנחנו צריכים להשתדל לפעול בכל דרך שבידנו למען המטרה, אך בסופו של דבר, צריך ללמוד גם להרפות.

"שומרת אחותי" מזכיר לנו כמה יקרים החיים... שולחת רפואה שלימה ומהירה לכל החולים, שנזכה לשמוע בשורות טובות, איילת.

" שומרת אחותי " ארה"ב 2009, דרמה
במאי: ניק קסווטס שחקנים: קמרון דיאז, אלק בולדווין, אביגיל ברסלין, סופי סילביה, ג'יסון פטריק, אליזבת דיילי, דיוויד טורנטון



איילת אסטרייכר - דרך הטוב תודעת הטוב כדרך חיים

תגובה 1:

  1. כן, הסרט (יותר נכון הספר, אותו קראתי לפני) תפס אותי לא מוכנה. השאיר אותי עם הרבה דילמות אימהיות ושאלות לגבי התפקוד שלי בסיטואציה דומה (לא עלינו).
    זה לא אחד מהסרטים המוצלחים שראיתי, אני חושבת שהספר הרבה יותר טוב והוא גם קצת שונה מבחינת התוכן. שווה קריאה.

    השבמחק