יום חמישי, 21 בינואר 2010

אם לא למעלה מזה...

רבקה חתוכה נולדה למשפחה טובה, היא היתה אשה חכמה ויפת מראה עם חוש הומור ייחודי שלא רבים זכו להכיר. את 72 שנות חייה היא סיימה בבוקר שבת "ויגש", והובאה לקבורות בשעת דמדומים ביום עשרה בטבת. רבקה מעולם לא נישאה, ועל קברה הטרי אבא שלי נשא דברים שבדרך כלל לא שומעים בלוויות. "מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּיְ" כך היו חייה... בבדידות ותחושת תסכול בין היכולות ומימושן, אי אפשר שלא להרגיש את הצביטה שבתחושת ההחמצה. החיים שלה והסיפור המשפחתי שלא אפרט כאן בהחלט נראים מהצד כמו סרט... אבל לא מדובר בסרט, רבקה (ריקי) היתה דודה שלי, אחות של אבי. למדתי עליה יותר במותה מאשר בחייה. עם הפרידה ממנה אני רואה כעת את ההזדמנות לתיקון, לצמיחה, מימוש עצמי ואיחוד המשפחה. בחרתי לעודד את עצמי בסרט שמתקן את אותה תחושת החמצה. "למעלה" הוא סרט אנימציה מבית "פיקסאר" המביא את סיפורו של קארל בן ה-78 שחי את חייו לצדה של אלי אשתו. במותה, החליט לצאת למסע שתמיד חלמו השניים לממש ביחד.

בסצנת הפתיחה אנו פוגשים את קארל כילד היושב בבית קולנוע כשעל עיניו משקפי טיסה והוא עצמו שקוע כולו בחוויית הצפיה ב"יומן קולנוע" המציג את עלילותיו של גיבור ילדותו, צ'ארלס. תוך כדי משחק בשכונה פוגש קארל את אלי, אשר כמוהו נסחפה לעולם ההרפתקאות וגם היא שותפה לחלום לצאת למסע קסום בעקבות צ'ארלס האגדי. סיפור האהבה של השניים מובא כפתיח לסרט ומתאר בעדינות ובחכמה את מהלך חייהם. במשך שנות נישואיהם לא הצליחו להביא ילדים לעולם, קארל עסק במכירת בלונים, והם חסכו כסף לקראת המסע העתידי המשותף כשבכל פעם נאלצו לשבור את החיסכון לטובת צרכים שונים. סיפור העלילה המרכזי נפתח עם מותה של אלי אשתו, כשהוא זקן ובודד קארל נותר עם בית ריק, הרבה זכרונות וספר הרפתקאות שלא הושלם. רגע לפני שנלקח לבית אבות מחליט קארל לממש את אותו חלום ישן באמצעות קשירת בלוני הליום לביתו. הבית מתרומם מהאדמה ויחד איתו משיל קארל מעליו את משקל השנים ולרגע נדמה שאינו אותו זקן ממורמר ונרגן שהכרנו.

למסע המיוחד הזה מתלווה ילד צעיר, ראסל, שמחפש להשלים את סט סיכות הצופים שלו בסיכה האחרונה שתוענק לו עם השלמת המשימה האחרונה- עזרה לזקן. ראסל נותר על המרפסת האחורית של הבית המעופף והופך לשותף למסע. בין השניים נרקמת מערכת יחסים מרגשת ושובת לב.

האנימציה בסרט מרהיבה ביופייה, הדמויות, הצבעים והנופים אמיתיים ונוגעים, על אף הסיפור הדמיוני והתפאורה הלכאורה ילדותית, הסרט "למעלה" מצליח להמריא מעבר לסרט ילדים, ונוגע ברגישות ביחסים בין שתי דמויות בודדות הלומדות להכיר ולאהוב אחת את השניה.

תוך כדי הצפיה בסרט חשבתי על דודה ריקי, על החלומות שודאי היו לה, על האהבה שלא זכתה לה, על היחסים עם הקרובים שלא הספיקה להשלים ועל הילדים שלא הביאה לעולם. חשבתי גם עלינו. ההחמצה שלנו – שרובנו לא זכינו להכיר אותה באמת בטוב שבה. אני מבקשת מחילה מדודתי היקרה, ומקווה שריקי תוכל להשלים ולהגשים את כל החלומות שביקשה לעצמה גם מלמעלה... ולעצמי, למשפחתי ולכל אדם אאחל שנצליח לחיות את החיים במלואם, ולראות את הטוב שבכל אדם.

"למעלה" - בהחלט לא רק לילדים... שנזכה לחיים של הגשמה. אפשר ורצוי לממש חלומות לפני גיל 70.

"למעלה / UP " ארה"ב 2009, קומדיה, אנימציה
במאי: פיט דוקטר , בוב פטרסון שחקנים: כריסטופר פלאמר , ג'ון רצנברגר , אדוארד אסנר , פול איידינג


איילת אסטרייכר - 
איילת אסטרייכר - דרך הטוב תודעת הטוב כדרך חיים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה