יום שלישי, 19 בינואר 2010

עולים על הרכבת

מי לא אוהב לנסוע ברכבת? ההתרגשות של היציאה למסע, הנוף שבדרך והשקט הנפשי שבידיעה שיש זמן פנוי למחשבות עד שמגיעים ליעד... המסע של רוי וג'סי ברכבת "טראנס סיביריאן" היה קצת שונה. מי שאוהב סרטי מתח ואקשן ולא נרתע מכמה סצנות "מדממות" מוזמן לעלות לרכבת...

הטראנס סיביריאן היא רכבת המקשרת בין המזרח הרחוק ואירופה ועוברת דרך סין מונגוליה ורוסיה. רוי וג'סי, זוג אמריקאי נשוי, חוזרים משליחות הומניטרית בסין, בחסות הכנסייה הנוצרית של רוי, ומחליטים לצאת להרפתקה ברכבת למוסקבה במקום לשוב ישירות הביתה במטוס, כך הם מקווים לאפשר לעצמם הזדמנות לשיפור מערכת היחסים ביניהם.

על הרכבת הם פוגשים שני צעירים אמריקאים אחרים קרלוס ואבי, החולקים איתם את התא הקטן והצפוף בו הם שוהים. בין הארבעה מתפתחת ידידות שמתדרדרת לתסבוכת של סמים, הברחות, שקרים ואף רצח.

עד כאן תיאור העלילה בקווים כלליים, בעיני כל פרט נוסף הוא מיותר ומוריד מרמת המתח שסרט כזה אמור לספק. כשישבתי לצפות בסרט התלבטתי מה היה המניע של הבמאי שבמקרה הזה גם כתב את התסריט לכתוב כזו עלילה שמפגישה אותנו עם ההפך של התום, הטוב, והיפה? אנו פוגשים את האדם בחולשתו, במקום הכי נמוך של פעולה מתוך חוסר אונים וצורך להרגיש חזק על חשבון אחרים. סרט מעורר השראה זה לא... המסר העיקרי הפשטני של הסרט הזה הוא בעצם להזהר מלדבר עם זרים... אז מה בכל זאת אפשר למצוא בסרט? מעבר לנופים היפים והמשחק הטוב של בן קינגסלי אני בחרתי להסתכל על הפשטות של העלילה המבוססת על נסיון לברוח מבעיה אחת קיימת דרך יציאה להרפתקה חדשה שנדמית כזוהרת וטובה יותר מהאפשרות השגרתית והבטוחה, והתוצאה המתבקשת שכמובן השיטה הזו לא פותרת את הבעיה או מוחקת אותה אלא יוצרת בעיה חדשה סבוכה יותר ובלתי הפיכה.

הסרט נפתח בסיביר בסצנה קרה של בלשים רוסים המגיעים לזירת רצח הקשורה לעסקת סמים, משם אנו עוברים במעבר חד לנאום תודה ופרידה ממשלחת אמריקאית בחסות הכנסיה הנוצרית שהגיעה לסין לתמוך וללמד ילדים נזקקים. הסצנה הזו שונה מאוד משאר הסרט הן מבחינת הצילום והנוף והן מבחינת התוכן. שם אולי מתרכזים הרגעים היותר אופטימיים של הסרט... אנו זוכים לרגעי חסד בהם נשמעים "פניני חכמה" המובאים כמעין הקדמה והיפוך מוחלט מכל מה שצפוי לנו בהמשך. וכך מטיף נציג הכנסיה למתנדבי המשלחת: "העולם הוא שחור ולבן, יש את האמת המוחלטת ויש את הרוע המוחלט...תמיד יש בחירה אבל כשיש אמונה הבחירה היא יותר קלה... כשאתם מוצאים את עצמכם בחשכת היאוש ואתם נאבקים לחזור לאור הבהיר של האמת האלוקית תזכרו מה שלמדתם כאן על הכוח הפשוט של החמלה, כשאתה עוזר לאדם אחר אתה מאיר גם את עצמך..."

ואם נסכם... בעיני אפשר לוותר על הצפיה הפעם, אבל לשם הגיוון ולמי שאוהב את הז'אנר, הסרט בהחלט מספק את הסחורה.

" טראנס סיביריאן " ארה"ב 2008, מתח/ פעולה
במאי: בראד אנדרסון. שחקנים: בן קינגסלי , וודי הארלסון , אמילי מורטימר , אדוארדו נורייגה , קאתי מארה



לצפיה בטריילר
איילת אסטרייכר - דרך הטוב תודעת הטוב כדרך חיים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה