יום רביעי, 20 בינואר 2010

אז מי מסתכל עלינו???

הפעם אתחיל מהסוף... הסרט Eagle Eye או בשמו העברי "לכודים ברשת", הוא סרט אקשן בהפקתו של סטיבן ספילברג, בין הטובים שראיתי. בימוי מצוין, קצב נכון ועלילה מפתיעה. פשוט כיף של סרט, שילוב נכון של אקשן ומתח עם נגיעה בשאלות עמוקות יותר של מה מפעיל ומנהל אותנו ברמה החיצונית וברמה הפנימית.

אין הרבה זמן לחשוב במהלך הסרט כשכל רגע מתגלגלים מסצנה לסצנה ועוקבים בדריכות אחר העלילה המתפתחת עד לסוף הטוב. אבל אחרי הצפייה, הסרט נשאר איתך זמן מה ומצליח בעיני לעורר מחשבה.

סצנת הפתיחה של הסרט ששונה מאוד מהסגנון של הסרט כולו, קצת בלבלה אותי, לרגע היה נדמה לי שאולי אני צופה שוב ב"רודף העפיפונים" (שהוא סרט מקסים בפני עצמו). רבים סימני השאלה בהתחלה, ואנו נדרשים להפעיל את יכולות הזיכרון והתבונה על מנת להתחיל להרכיב מחדש את הפאזל שצוות ההפקה עמל כל כך "לפרק" עבורנו.

את ג'רי אנו פוגשים בחנות לשירותי צילום מסמכים. בחור פשוט, צעיר ובלי אמצעים. טלפון מפתיע מאשה מסתורית משנה את מהלך חייו ההופכים מאותו רגע למרוץ מטורף. במקביל אנו פוגשים את רייצ'ל, צעירה גרושה ואם לסאם הקטן, שגם היא זוכה לשיחה טלפונית דומה מאותה אישה מסתורית. לאורך הסרט מקבלים השניים ביחד ולחוד הוראות והנחיות שאת ביצועם הם מחויבים לעשות אחרת חייהם יהיו בסכנה אמיתית וממשית. ג'רי ורייצל נפגשים כשעל צווארם של כל אחד מהם שרשרת "עומסים" ולחצים שונה ומכובדת. ביחד הם חווים חוסר אונים וחוסר שליטה. מה שמניע את רייצ'ל הוא האיום על חייה של בנה, את ג'רי מושך הרצון להוכיח את עצמו ולהציל את כבוד אחיו התאום שזה עתה נהרג. במשחק אמיתי ואמין מצליחים השניים להעביר לנו חווית צפיה מלאת אנרגיות והפתעות.

נדמה במהלך הסרט שאין לגיבורים שלנו בחירה. קולה של האשה מלווה אותם לאורך הסרט ולא נותן להם מנוח. בכל אמצעי טכני, בכל דרך אפשרית, הם ממשיכים לקבל משימות והוראות בניגוד לרצונם ונראה שאין דרך מילוט. כשהספק עולה בהם, ג'רי ורייצ'ל זוכים לדוגמאות של מה קורה אם "מפרים פקודה".

נדמה לפעמים בחיים שאין ברירה, שאנו מתמודדים עם מצב שבאמת אין בו בחירה חופשית. כשאנו מרגישים שאנו "בולעים צפרדע" ופועלים כנגד ההגיון הפנימי, כנגד האינטואיציה והרצון האמיתי, כדאי לעצור ולברר אם דרך הפעולה שלנו שנדמית כנטולת בחירה היא תוצאה של ערבוב עם שיקולים חיצוניים? ימימה קוראת לזה "להתערבב בשדה אחר". האשליה הכי גדולה בחיינו היא אשליית האין בחירה. גם כשאנו שומעים קול חיצוני שנותן לנו הוראות ללא הרף על איך להתלבש, איך להתנהג, מה לעשות... יש לנו בחירה אם לעצור ולהקשיב לקולנו הפנימי. ולאחר שהצלחנו לזהות ולשמוע את שני הקולות הבחירה בידנו אחרי מי לצעוד.

בעידן שבו החומר יכול להפוך לרוח והרוח מתערבבת עם החומר מביא לנו הסרט הזה אתנחתא טובה מכל מחשבה. שנזכה לראות את הבחירה בטוב בכל רגע.

" לכודים ברשת " ארה"ב 2008, מתח/ פעולה
במאי: די.ג'י קראוזו. שחקנים: שיאה לאבוף , מישל מונהאן , רוסריו דוסון , בילי בוב תורנטון , מייקל ציקליס

לצפיה בטריילר הסרט - תהנו !


איילת אסטרייכר - דרך הטוב תודעת הטוב כדרך חיים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה